۱٫خدا آن ها را دوست دارد و آن ها هم خدا را دوست دارند.
۲٫ در برابر مؤمنان ، خاضع و مهربانند.
۳٫ در برابر مشرکان و دشمنان ، سرسخت و نیرومندند.
۴٫ به طور پی گیری در راه خدا جهاد و تلاش می کنند.
۵٫در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند.
                             .....................................

http://s8.picofile.com/file/8298259776/photo_%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B7_%DB%B0%DB%B6_%DB%B1%DB%B9_%DB%B2%DB%B2_%DB%B0%DB%B1_%DB%B2%DB%B4.jpg

 برای مشاهده ادامه ویژگی ها روی ادامه مطلب کلیک کنید......

ویژگی های یاران آن حضرت در قرآن

در قرآن کریم ، این کتاب انسان ساز و حرکت آفرین در رابطه با یاران حضرت مهدی علیه السّلام یک آیه است که بسیار امید بخش وسازنده است ، این آیه در حقیقت بیان گر حقایق و واقعیت هایی است که اگر به طور جدّی و همه جانبه تعقیب گردد، موانعِ سر راه را برمی دارد و جهان را به استقبال مصلح جهانی حرکت می دهد. در سوره ی مائده آیه ۵۹ خداوند به طور مستقیم ، مؤمنان را مورد خطاب قرار داده و می فرماید:

« ای مؤمنان! هر کس از شما مرتد شد و از اسلام بیرون رفت، خداوند درآینده جمعیتی را می آورد که دارای این پنج امتیاز هستند:
۱٫خدا آن ها را دوست دارد و آن ها هم خدا را دوست دارند.
۲٫ در برابر مؤمنان ، خاضع و مهربانند.
۳٫ در برابر مشرکان و دشمنان ، سرسخت و نیرومندند.
۴٫ به طور پی گیری در راه خدا جهاد و تلاش می کنند.
۵٫در مسیر انجام وظیفه از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسند.
این فضل خداست، به هرکس بخواهد (و او را شایسته ببیند) می دهد، فضل و رحمت خدا وسیع تر است و او بر همه چیز آگاه است».
در روایات برای این آیه مصادیق مختلفی بیان شده،از جمله این که : این آیه در مورد یاران حضرت مهدی علیه السّلام است که با این ویژگی ها با تمام قدرت، در مقابل مرتدّین و کارشکنان می ایستند و برای برقراری حکومت عدل امام قائم – عَجّل الله تعالی فَرجه الشریف – و برقرای عدالت در کلّ جهان تلاش می کنند.۳
و در عبارتی امام صادق علیه السّلام فرمود: « صاحب این امر (حضرت مهدی علیه السّلام )در پرتو این آیه (در حمایت چنین یاران آگاه و دلاور)محفوظ است».۴ 
ویژگی اول: به عشق آن یاران به خدا اشاره می کند، آن ها که جز به خدا نمی اندیشند، در حدّی که خداوند نیز آن ها را دوست دارد.روشن است که چنین روحیه ای که در پرتو ایمان و توکّل به دست آید، بزرگ ترین عامل خیزش و پرواز و اراده و تقوی است که نقش آن در حماسه آفرینی اعجاز آمیز و شگفت انگیز می باشد. 
ویژگی دوم:به پیوند اخلاقی و وحدت و یک پارچگی با مؤمنان اشاره می کند، که نقش آن در پیش برد کار بسیار مهم و چشم گیر است .
ویژگی سوم:حاکی از سازش ناپذیری مؤمنان در برابر کافران، نه شرقی بودن و نه غربی بودن آن هاست، که در پرتو آن هرگونه تلاش و شگرد دشمن خنثی می گردد…
ویژگی چهارم: جهاد و مبارز پی گیر با کفّار و دشمنان اسلام است.
ویژگی پنجم: که بسیار مهمّ است، قاطعیت و پای مردی مؤمنان را بیان می کند که روح محافظه کاری و مجادله در آن ها نیست، از عوام زدگی و محیط زدگی غوغای اکثریت منحرف و استهزا آن ها نمی هراسند، و با گام های استوار در صراط مستقیم حرکت می کنند و یاوه های چپ و راست در حرکت آن ها تأثیری ندارد.و باید به آغاز آیه نیز توجّه داشت که ارتداد و بیعت شکنی عدّه ای وجیه الله، آن ها را سست و نگران نمی کند ،آن ها شرایط سخت حاضر را معیار قرار نمی دهند، امید به آینده دارند ، چرا که خود آینده سازند و کمبودها آن ها را سست و لرزان نمی کند. در میان این ویژگی ها ،هر چند همه در جای خود از اهمیّت بسیار برخوردارند ، ولی این ویژگی پنجم از همه مهم تر به نظر می رسد.
ابوذر غفاری، آن مرد نستوه و قاطع را در تاریخ با این لقب «لا یَخافُ فِی اللهِ لَومَهَ لآئِمٍ » می- خوانند، می گوید: « پیامبر صَلّی الله عَلَیه و آلِه وَ سَلَم به من سفارش کرد که در راه خدا از یاوه سرایی و یاوه سرایان سرزنش کنندگان نهراسم»۵
وقتی که حِجر بن عدی آن بزرگ مرد خدا با یارانش به فرمان معاویه به شهادت رسیدند، امام حسین علیه السّلام بزرگ ترین چهره ی انقلابی تاریخ به عنوان اعتراض به معاویه نامه نوشت و در آن نامه به خصوص، این ویژگی حجر و یارانش را تذکّر داد و نوشت: « تو کسانی را کشته ای که امر به معروف و نهی از منکر می کردند، گناه را بزرگ می شمردند ، « وَلا یَخافُونَ فِی اللهِ لَومَهَ لآئِمٍ»؛ و در راه خدا از ملامت کنندگان نمی هراسیدند»۶ .

-اکنون به چند روایت ذیل در این جهت توجّه فرمایید: 
1- روایاتی که درباره ی ویژگی های منتظران حضرت مهدی علیه السّلام آمده نیز مطلب فوق را تأیید می کنند، که در بسیاری از این روایات آمده: « منتظرین همانند کسانی هستند که در رکاب پیامبر خدا صَلّی الله عَلَیه و آلِه وَ سَلَم بر فرق دشمن ضربه مهلک وارد می سازند»۱۳ . ضمناً لقب (قائم = قیام کننده) برای حضرت مهدی علیه السّلام و اوصافی که در مورد او آمده ، مانند این که حضرت رضا علیه السّلام فرمود: « قائم علیه السّلام در سنّ پیران ولی به صورت جوانان ظاهر می شود به قدری قوی و نیرومند است که اگر به بزرگ ترین درخت روی زمین دست دراز کند، آن را از ریشه می کَنَد و اگر در میان کوه ها فریاد بزند، سنگ های سخت آن متلاشی می گردند»۱۴ .
2- در بعضی از تعبیرات ائمه علیهم السّلام آمده: « وَلَومَرُّوا الجِبالَ مِن حَدِیدٍ لَیُقَطِّعُوها ل یَکُفُّونَ سُیُوفَهُم حَتّی یَرضَی اللهُ عَزَّوَجَلَّ ؛ اگر این یاران به کوه هایی از آهن عبور کنند، آن ها را قطعه قطعه کنند، اسلحه هایشان همواره در کار است تا خدا راضی شود»۱۵ .

این ها همه حاکی است که قیام حضرت مهدی علیه السّلام یک حرکت عمیق انقلابی در کلّ جهان است و باید برای چنین حرکتی بسیج عمومی و به تعبیر دیگر، ارتش عمومی و مجهّز از مسلمانان در تمام نقاط دنیا تشکیل شود، ارتشی که کاملاً آمادگی رزمی داشته باشد و با روحیه ای عالی به پیش رود و در جسم و روح بتوان او را به عنوان سرباز امام زمان علیه السّلام خواند. برای تکمیل این بحث به روایت معروف ذیل توجّه کنید.
امام صادق علیه السّلام فرمود: « (همراه ظهور قائم علیه السّلام ) بیست و هفت نفر از پشت کوفه (نجف اشرف) ظاهر شده و به حضرت مهدی علیه السّلام می پیوندند. پانزده نفر آن ها از قوم موسی علیه السّلام هستند که به سوی حق هدایت می کنند و حاکم به حق و عدالتند و هفت نفر آن ها اصحاب کهف اند و بقیه عبارتند از: یوشع بن نون، سلمان، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر- علیهم الرحمه- این ها در خدمت امام زمان علیه السّلام به عنوان یاران و فرماندهان آن حضرت به شمار می آیند»۱۶
با توجّه به این که گروه کوچکی از افراد صالح و طرف دار حضرت موسی علیه السّلام که همه جا حامی موسی علیه السّلام بودند و تسلیم دعوت سامری نشدند و همواره در این فکر بودند که از خطّ موسی علیه السّلام خارج نشوند، چنان که در خط حق و عدالت شده است، همان پانزده نفر مذکور در روایت فوق می باشند. و هم چنین با توجّه به داستان زندگی آزاد مردان و حق طلبانی هم چون اصحاب کهف و مبارزه ی منفی آن ها با طاغوت زمان شان… و هم چنین با توجّه به حمایت ها و فعّالیت های یوشع بن نون (وصیّ حضرت موسی علیه السّلام ) در راه توحید ، چنان که در تاریخ آمده و با توجّه به زندگی برجسته ی مردانی هم چون ابودُجانه انصاری ، سلمان ، مقداد و مالک اشتر ، در می یابیم که یاران راستین حضرت مهدی علیه السّلام باید چگونه افرادی و در چه خطی باشند؟ و چگونه در راه حق از جان و مال دریغ نورزند؟ 


  • پی نوشت ها:
  • ۱- « اِن تَصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت أَقدَامَکُم» – سوره محمّد ، آیه ۷٫
  • ۲- بحارالانوار ، ج۵۲، ص۳۵۲- یصنع کما صنع رسول … .
  • ۳- تفسیر برهان ، ج۱، ص۴۹۷ – مجمع البیان ،ج۳، ص۲۰۸٫
  • ۴- همان.
  • ۵- تفسیر نورالثقلین ، ج۱، ص۶۴۲٫
  • ۶- همان.
  • ۷- مجمع البیان، ج۳، ص۲۰۸؛ نورالثقلین ، ج۱، ص۶۴۲- در بعضی از روایات به جای دین علم آمده است. حلیه ی ابو نعیم اصفهانی ، ج۶، ص۶۴- شرح بیش تر این مطلب را در کتاب «ایرانیان مسلمان در صدر اسلام و …؛ تألیف نگارنده» بخوانید.
  • ۸- و طبق بعضی از روایات، آن ۳۱۳ نفر از یاران مخصوص امام زمان علیه السّلام در عجم هستند.- اثبات الهداه ، ج۷، ص۹۲٫
  • ۹- کمال الدین و تمام النعمه، ص۳۲۰ .
  • ۱۰- کنز العمال، ج۷، ص۱۸۶٫
  • ۱۱- بحارالاوار، ج۵۲، ص۳۵۸٫
  • ۱۲- همان، ج۵۲، ۳۳۵٫- نظیر این روایت با کمی تفاوت از امام سجاد علیه السّلام نقل شده که فرمود: «إذا قام قائمنا إذهب الله عزّوجلّ عن شیعتنا العاهه و جعل قلوبهم کزبر الحدید و جعل قوّه الرجل منهم قوّه أربعین رجلاً و یکونون حکّام الأرض و سنامها …؛ وقتی که قائم ما قیام کند، خداوند متعال پیروان ما را از آفات حفظ کند و قلب آن را هم چون پاره ی آهن محکم سازد و نیروی هر مردی از آن ها را به اندازه ی نیروی چهل مرد کند، و آن ها حاکمان و سران مردم روی زمین خواهند بود.- همان، ج۵۲، ص۳۲۷٫
  • ۱۳- بحارالانوار، ج۵۲، ص۱۲۶٫
  • ۱۴- اثبات الهداه ،ج۷، ص۴۱۹٫
  • ۱۵- بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۷٫
  • ۱۶- ارشاد مفید، ص۳۹۹- اعلام الوری ، ص۴۳۳٫
  • نویسنده: محمد محمدی اشتهاردی
  • کتاب «حضرت مهدی (عَجّل الله تعالی فَرجه الشریف) فروغ تابان ولایت» 


تاریخ : چهارشنبه 2 فروردین 1396 | 04:22 ب.ظ | نویسنده : حامد غنی | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب پاتوق مقالات شم
  • وب موزیکاپ
  • تصاویر زیباسازی
  • وب ول فتح
  • اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً